مشاغل اطلاعاتی( زمینه ها، مهارت ها، معرفی)
اسلاید 1: به نام خدا
اسلاید 2: موضوع: مشاغل اطلاعاتی (زمینه ها، مهارت ها، معرفی)گردآورندگان: زهرا میرزایی، زهرا ملک محمدی، مریم بدیعی، فاطمه محمد شریفیزیر نظر خانم دکتر الهه ابراهیمی استاد دانشگاه اصفهان
اسلاید 3: جامعه اطلاعاتی چیستجامعه اطلاعاتی، نوع جدیدی از جامعه انسانی و کاملا متفاوت از جامعه صنعتی است. اساس این ادعا آن است که تولید ارزش های اطلاعاتی و نه ارزش های مادی، نیروی محرکه ی شکل گیری و توسعه جامعه اطلاعاتی است. نظام های گذشته فناوری ابداعی (نوآورانه) اغلب با نیروی تولید مادی در ارتباط بود، اما جامعه اطلاعاتی دارای یک چارچوب کاملا جدیدی است، یعنی فناوری ارتباطات کامپیوتری که تعیین کننده ی ماهیت بنیادی این جامعه است.
اسلاید 4: مشاغل در جامعه اطلاعاتیدر جامعه اطلاعاتی، دو اتفاق عمده در اقتصاد توجه دانشمندان این حوزه را به خود جلب کرد، پیدایی کسب و کار تازه، که عمدتا بر دانش و اطلاعات متکی بودند و به طور انفجاری با کمترین سرمایه گذاری و پایین ترین هزینه، بالاترین درآمد و بیشترین فایده را عاید کردند و در نتیجه به یکباره، جایگاه والایی در میان دو بخش اصلی اقتصاد یعنی کشاورزی و صنعت یافتند. دومین اتفاق در حوزه بازارکار رخ داد و حاکی از این بود که به طور روزافزون بر مشاغل حرفه ای تخصصی افزوده می شود، مشاغلی که در مقایسه با مشاغل متعارف و معمول به سطوح بالاتری از دانش و توانایی کار با اطلاعات نیاز دارند.
اسلاید 5: ابرشغل ها در راه اندآینده پژوهان برخلاف طالع بینان، که رویداد های آینده را صرفا به قضا و قدر نسبت می دهند، بر این باورند که جهان آینده حاصل تصمیم ها و اقدامات انسان خواهد بود. فناوری، مشاغل امروزی را از بین می برد (سامسون، 2005، ص 41).ابرشغل ها، مهارت ها و توانایی های منحصر به فرد و غیر قابل ماشینی شدن انسان را تقویت می کنند و پیشران جامعه جهانی در حال ظهور به شمار می آیند، به کمک ابرشغل ها انسان ها تا حد امکان از نیرو و ظرفیت ماشین ها استفاده خواهند کرد تا بتوانند شایستگی های غیر قابل ماشینی شدن خود را تقویت کنند و تنها به کارهایی بپردازند که ماشین ها در آن حرفی برای گفتن ندارند (سامسون، 2005).
اسلاید 6: کتابداران آینده: ابر کتابداران یا فرا کتابداراندر آینده، به دلیل کمبود وقت و نبود مهارت کافی در کاربران، برای بازاریابی اطلاعات، این کار به کتابداران سپرده می شود. همچنین به علت اینکه در آینده کانون توجه از مجموعه های دیجیتالی به کتابداران دیجیتالی تغییر خواهد یافت، اطلاعات در یکجا قرار ندارند. در این حالت، مراکز اطاعات سعی می کنند، کتابدارانی را تربیت کنند که بتوانند دسترسی هرچه بیشتر کاربران را به اطلاعات پراکنده فراهم سازند. به این ترتیب، سرمایه گذاری ها، بیشتر بر کتابداران و نه فناوری متمرکز می شوند.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.