ADHD(بیش فعالی)
اسلاید 1: الف) اختلال کاستی توجه وبیش فعالیالگوی فقدان توجه یا بیش فعالی –تکانشگری پایدار که مانع کارکرد یا پیشرفت فرد میشود با ویژگی 1 یا2 در زیرمشخص میشود:1)فقدان توجه :شش(یا بیش ازشش)مورد از نشانه های زیر دست کم شش ماه تدوام داشته و در حدی است که با سطح تحولی فرد همخوانی ندارد تاثیر منفی برفعالیت اجتماعی ،تحصیلی،شغلی دارد:1-1 اغلب ازتوجه دقیق به جزئیات برنمی آید(جزییات را نادیده می گیرد یا اصلا متوجه آن نیست و کارش دقیق نیست).1-2 اغلب درحفظ توجه به تکالیف یا بازی ها با دشواری روبه رو است(در حفظ تمرکز در طی سخنرانی،گفتگو یا مطالعه طولانی مدت)1-3به طور مستقیم مورد خطاب قرار گیرد توجه نمیکند(گویا فکرش جای دیگری است حتی وقتی هیچ عامل مستقیم برای حواسپرتی وجود ندارد.)1-4-اغلب از دستورالعمل ها پیروی نمی کند و از عهده اتمام تکالیف مدرسه بر نمی آید.(تکالیف را شروع می کند اما تمرکزش را ازدست می دهد ومنحرف می شود)1-5-اغلب در سازمان دهی تکالیف و فعالیت ها با مشکل روبروست.(در انجام دادن تکالیف متوالی مشکل دارد، در نکهداری مرتب و منظم اشیا و لوازم با مشکل روبروست،کارش نامرتب و درهم ریخته است،مدیریت زمان ضعیفی دارد،نمی تواند کارها را سرموعد انجام دهد)
اسلاید 2: 1-6-اغلب از پرداختن به تکالیفی که مستلزم تلاش ذهنی مداوم است اجتناب می کند،بیزاری یا بی میلی نشان می دهد (مثلا در تکلیف مدرسه یا تکلیف خانگی،در اماده کردن گزارش ها،مرور کردن مقالات طولانی) 1-7-غالبا اشیا ضروری برای انجام دادن تکالیف یا فعالیت ها را گم میکند. 1-8-اغلب بر اثر محرک های نامربوط سریعا دچار حواس پرتی می شود.(ممکن است افکار بی ربط وجود داشته باشد) 1-9-اغلب در فعالیت های هرروزه فراموشکار است(انجام کارهای خانه،انجام دستورات،جواب دادن به تلفن ها،پرداخت صورت حساب ها،به خاطر سپردن قرارهای ملاقات) 2)بیش فعالی و تکانشگری:شش (یا بیش ازشش)مورد ازنشانه های زیر6ماه تدوام داشته باشد،با سطح تحولی فرد همخوانی ندارد،تاثیر منفی بر فعالیت اجتماعی ،تحصیلی ،شغلی دارد 2-1 دست وپاهایش اغلب بی قرار است،درحالت نشسته وول میخورد 2-2اغلب صندلی اش را ترک میکند در موقعیت هایی که انتظار می رود یکجا بنشیند. 2-اغلب در موقعیت های نابجا به این طرف و ان طرف می دود یا بالا و پایین می پرد 1-4-اغلب نمی تواند بی سر و صدا به بازی بپردازد. 2-5-اغلب در تب و تاب است و مدام وول می خورد 2-6-اغلب پرچانگی می کند. 2-7-اغلب قبل از تمام شدن خو پرسش ها پاسخ را می پراند.(جمله های دیگران راتکمیل می کند یا نمی تواند منتظر نوبت خود برای صحبت شود) 2-8-انتظار کشیدن اغلب برایش دشوار است 2-9-اغلب وسط حرف های دیگران می پرد و مزاحم دیگران می شود.
اسلاید 3: ب)نشانه های مختلف فقدان توجه یا بیش فعالی،تکانشگری بیش از12سالگی وجود دارد.ج)نشانه های مختلف فقدان توجه یا بیش فعالی ،تکانشگری دردو یا چندموقعیت وجود دارد(خانه ،مدرسه،کار)د)شواهد آشکار حاکی ازتداخل نشانه ها درکارکرد اجتماعی ،تحصیلی یا شغلی،یا کاهش کیفیت آنهاست.ه)نشانه های این اختلال منحصرا دردوره اسکیزوفرنی یا اختلال روانپریشی دیگر ظاهر نمیشودوبر حسب اختلال روانی دیگرنمیتوان تبین بهتری از آن به دست داد.نمود مختلط:اگرهردو ملاک الف(فقدان توجه)و الف2 (بیش فعالی وتکانشگری)درشش ماه گذشته مطابقت کنند.نمود عمدتا فقدان توجه:اگرملاک الف1(فقدان توجه)درمدت شش ماه گذشته مطابقت کند،اما ملاک الف2(بیش فعالی وتکانشگری)مطابقت نداشته باشد.نمودعمدتا بیش فعالی -تکانشگری:اگر ملاک الف2 (بیش فعالی وتکانشگری)درمدت شش ماه گذشته مطابقت کند،اما ملاک الف1(فقدان توجه )مطابقت نداشته باشد.
اسلاید 4: شیوع در کودکان 5 درصد و در بزرگسالان 2/5 درصددر افراد مذکر شایع تر و نسبت دو به یک است
اسلاید 5: مفهوم سازی جدیدپروفسور راسل بارکلی در کتاب «آموزش کودکان با نقصتوجه-بیشفعالی» مفهوم جدیدی از ارزیابی، تشخیص و درمان کودکان با «نقصتوجه-بیشفعالی» ارائه میکند. او بر اساس تحقیقات و کار بالینی خود مشکل اصلی این کودکان را ضعف در خودکنترلی و نقص در کارکردهای اجرایی مغز میداند و با توجه به این مفهومسازی جدید، روشهای درمانی و مدیریت این کودکان در خانه، مدرسه و سایر مکانها را ارائه مینماید
اسلاید 6: تعریف کارکردهای اجراییکارکردهای اجرایی به مجموعه ای از توانمندیهای شناختی و فراشناختی گفته می شود که بررفتار،تفکر و احساسات ما کنترل دارندکارکردهای اجرایی به ما کمک می کنند تا تصمیم بگیریم چه فعالیت هایی را انجام داده، به چه تکالیفی توجه کنیم و یا چه فعالیت هایی را انتخاب نمائیم.انواع کارکردهای اجراییانعطاف پذیری: توانایی انطباق دادن و تغییر دادن روشها برای رسیدن به هدف. پشتکار : توانایی مداومت بر تکالیفی که نیاز به تلاش مستمر دارند. فرا شناخت: توانایی ملاحظه و مشاهده خود(نظارت بر خود) سازماندهی: توانایی بکارگیری یک روش سیستماتیک برای دستیابی به هدف برنامهریزی: توانایی ایجاد و بسط استرتژیها برای تکمیل یک کار تنظیم عواطف: توانایی مدیریت احساسات فردی
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.